پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت

تاریخ: 21 مرداد 1397

آشپزخانه ای که روزانه برای 73 هزار زائر خانه خدا غذا آماده می کند

🔺مکه مکرمه – پذیرش مسئولیت پخت و پز و آماده کردن غذای 73 هزار نفر شجاعت زیادی لازم دارد ؛ آن هم در هوای داغ عربستان و زائرانی با ذائقه های مختلف از سراسر ایران. 
🔺روزجمعه به آشپزخانه مرکزی الافندی رفتیم؛ جایی که آقای راستگو مدیریت آن را بر عهده دارد و حرف های زیادی برای گفتن. 
🔺در لحظه ورود به آشپزخانه در همان محوطه با عملیات تخلیه گوشت گرم بودیم که نوروزی مسئول بهداشت تغذیه این مرکز پخت و پز در حال بررسی و ارزیابی و نظارت بود و به دنبال آن وارد محیط پخت و پز شدیم؛ جایی که گروه بزرگی از آشپزهای حرفه ای ایرانی سرگرم تهیه شام زائران بودند؛ کباب کوبیده .
🔺آقای راستگو یک گزارش درباره آشپزخانه تحت مدیریتش داد ؛ "الافندیه " بزرگترین آشپزخانه مرکزی در مکه است که با ظرفیت اسمی 70 هزار پرس امسال برای ایرانی ها احداث شده است.
🔺وی در توضیح بیشتر ادامه داد: از 3 هزار پرس شروع شده و طی 20 روز به 55 هزار پرس رسیده است و طی روزهای آینده به پیک پخت و بالای 55 هزار پرس می رسد. 
🔺راستگو برای ایام تشریق هم برنامه دارد؛ 4 بسته بندی که با توجه به 80 هزار زائر، معادل 320 هزار بسته برای عرفات و منا برنامه ریزی کرده است. 
🔺ساعت کار کارکنان این آشپزخانه از هنگامی که پخت از 30 هزار عبور کرده ، به روزانه حدود 20 ساعت افزایش یافته است، اما همه راضی هستند. 
🔺دوری در این آشپزخانه می زنیم؛ هنگامی که برنج در حال جوش خوردن است. دوربین ها به دلیل شدت بخار عملا از کار می افتند و دمای هوا با رطوبت شدید ، آزار دهنده است.
🔺سری هم به بخش طبخ کباب می زنیم؛ جایی که بر و بچه های اردبیل سرگرم زدن کباب هستند. 
🔺با چند تنی از آنها صحبت می کنیم؛ خدا قوت می گوییم. دما بسیار بالا و دود ناشی از کباب به سینه فشار وارد می کند. کسی ابراز ناراحتی نمی کند. همه راضی هستند؛ کار برای خدا و برای زائران خانه خدا . 
🔺یکی از اصفهان پای دیگ برنج و آن یکی از آذربایجان پای منتقل های صنعتی کباب است و دیگری از مشهد در سردخانه که می گوید دستکم روزی 15 ساعت کاری را به داخل سردخانه با دمای زیر 18 درجه رفت و آمد می کند. 
🔺و سرانجام "پیر علی" روحانی آشپزخانه که درباره کار این افراد می گوید: آنها برای خدا کار می کنند درحالی که در شرایط عادی تحمل این شدت از کار و دما کار ساده ای نیست و تنها این عشق است که می تواند چنین کند. 

✳️فرآیند تهیه و پخت غذا تا توزیع در هتل ها در الافندیه 
تهیه اقلام و مواد: 
• واحد تدارکات اقلام مورد نیاز اعم از گوشت ، مرغ ، حبوبات و ...  به سفارش مدیریت آشپزخانه، از بازارهای مکه تهیه و در انبار نگهداری می شود
نگهداری: 
• سپس اقلام  به ترتیب به سالن های در نظر گرفته شده منتقل می شود
• گوشت ، مرغ و مواد فاسد شدنی در سردخانه ها نگهداری می شوند
• سیب زمینی ، گوجه و پیاز هم بعد از شستشو و پوست شدن، به سردخانه منتقل می شود تا از آفت حشرات و فاسد شدن دور بماند
• کباب های کوبیده و جوجه نیز بعد از اینکه به سیخ کشیده شد، در سردخانه ها نگهداری می شود
فرآیند پخت: 
• در یک سالن ویژه ، تعداد زیادی از افراد مرغ ها را از داخل کارتن ها تخلیه می کنند و به سرعت آن را به چند قطعه تقسیم می کنند
• در سالن دیگری گوشت و پیاز چرخ شده و برای کباب کوبیده آماده می شود
• یک سالن ویژه تره بار است که در آن موادی از جمله سیب زمینی، گوجه و پیاز و هویج و ... آماده طبخ می شود
آشپزخانه:   
• دو خط عمل آوری و پخت برنج با چندین دیگ بزرگ صنعتی کار آماده کردن برنج شامل جوش و دم را انجام می دهند و سپس برنج به داخل ظروف ویژه جهت حمل به هتل ها آماده می شود
• خط طبخ کباب نیز شامل چندین فر صنعتی است که سیخ های کباب آماده شده را از یک سر داخل آن می گذارند و از سر دیگر کباب آماده و پخته شده را تحویل می گیرند
• یک خط پخت آش و خورشت با تعدادی دیگ صنعتی وجود دارد که برای این بخش هم آشپزهای متخصص در غذاهای خورشتی فعالیت دارند
توزیع : 
• تعداد زیادی فر نگهداری مواد غذایی گرم که شاید تعدادشان به بیش از 100 دستگاه می رسد، به محض آماده شدن غذا ، برای بارگیری بکار گرفته می شوند
• هر فر نگهداری غذا، یک شناسنامه شامل مشخصات محتوای آن ، تعداد ، امضاهای مسئولان بهداشتی ایران و عربستان و آدرس هتل محل تحویل دارد
• غذا حوالی ساعت 11 صبح برای ناهار و 7 بعد از ظهر برای شام به هتل ها انتقال می یابد.

روتیتر: لحظه به لحظه با زایران حج ۹۷